اپل و سامسونگ تنها کمپانی‌هایی هستند که مشکل کمبود تراشه روی آن‌ها اثر ندارد

در حال حاضر دنیا با مشکل کمبود تراشه مواجه است، اما اپل و سامسونگ با اقداماتی که فقط خودشان می‌توانند انجام دهند، از گزند این مشکل در امانند.

در حال حاضر دنیا با مشکل کمبود تراشه که حاصل همه گیری کرونا است دست و پنجه نرم می‌کند. کمپانی‌های تولید کننده تراشه ظرفیت تولید خود را به غول‌های بزرگ اختصاص داده و کمپانی‌های کوچکتر به فراموشی سپرده شده‌اند.

اپل که در سه ماهه چهارم (چارَک آخر) سال ۲۰۲۱ پرفروش‌ترین برند گوشی بود حدود ۲۳ درصد بازار را در دست داشت. در حالی که در همین بازه سامسونگ که در ۹ ماه دیگر سال (طی ۳ چارک) فروش بالاتری نسبت به اپل داشت، تنها مالک ۱۷ درصد از بازار بود. گوشی‌سازهای چینی شامل شیائومی، اوپو و ویوو نیز به ترتیب ۱۲، ۱۰ و ۹ درصد از بازار را دست داشته و در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. این کمپانی‌ها ۵ گوشی ساز بزرگ در سال ۲۰۲۱ بودند که در این بین میزان فروش گوشی‌های وان پلاس نیز به کمپانی مادر آن یعنی اوپو افزوده شده است.

به گفته تحلیلگران موفقیت اپل در چارک پایانی سال مدیون زمان تحویل نرمال و عرضه گوشی با قیمت پایین‌تر در بازار به شدت رقابتی چین بود؛ طوری که اپل با کنار زدن برندهای بومی موفق شد در این بازار به شدت متعصب به پرفروش‌ترین گوشی تبدیل شود! اما اوضاع برای برندهای دیگر به این خوبی نبود و همواره برای کسب سهمیه از تولید کنندگان تراشه تقلا می‌کنند.

اپل مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشتری صنایع نیمه رسانای تایوان موسوم به TSMC است و این کمپانی تامین نیاز اپل به تراشه‌های انحصاری‌اش مانند چیپست‌های موبایلی خانواده بایونیک را در اولویت نسبت به دیگر مشتریان قرار می‌دهد. چنین سیاستی که اصطلاحا با نام «اول اپل» شناخته می‌شود سبب شده تا برخی کمپانی‌های بزرگ مانند کوالکام و AMD از TSMC فاصله گرفته و کار تولید تراشه‌هایشان را به بیشتر به سامسونگ بسپارند. چنین تراشه‌سازهایی که خود فاقد خط تولید هستند با عنوان فبلس شناخته شده و تنها کار طراحی را انجام می‌دهند

photo 2022 02 05 21 45 05 - اپل و سامسونگ تنها کمپانی‌هایی هستند که مشکل کمبود تراشه روی آن‌ها اثر ندارد

کمپانی‌های فبلس همچون مدیاتک برای کسب سهمی از خط تولید کمپانی‌های تولید کننده تراشه مانند TSMC، گلوبال فاندریز، UMC و… با یکدیگر رقابت کنند و تولید کنندگان نیز حفظ مشتریان بزرگ‌تر برایشان اولویت بالاتری دارد. این موضوع سبب می‌شود تراشه‌سازهای کوچک زیر پای غول‌های نیمه رسانا له شوند. سیاست TSMC و رابطه بسیار نزدیکی که با اپل دارد سبب شده تا کوپرتینویی‌ها باثبات‌ترین زنجیره تامین را داشته باشند. هر کمپانی دیگری که اپل از آن‌ها قطعات تهیه می‌کند نیز سیاستی مشابه دارند و نخست نیاز تیم نقره‌ای را پاسخ می‌دهند.

کمپانی دیگری که از گزند مشکل کمبود تراشه در امان مانده سامسونگ است. این کمپانی تمام قطعات مورد نیازش را خود تولید و مونتاژ می‌کند. از این رو وابستگی به کمپانی‌های دیگر ندارد. خط تولید تراشه‌های سامسونگ ۱۷ درصد از نیاز جهان را تامین و به پیشرفته‌ترین ماشین آلات تولید تراشه به روش فرابنفش موسوم به EUV ساخت کمپانی هلندی ASML مجهزند که به آن‌ها امکان ساخت تراشه‌های فوق پیشرفته با فناوری کمتر از ۵ نانومتر را می‌دهد. در حال حاضر تنها سامسونگ، TSMC و اس‌کی هاینیکس (یک کمپانی تراشه‌ساز دیگر کره‌ای) این تجهیزات را دریافت کرده‌اند.

به عبارتی خودکفایی سامسونگ و قدرت بدون مرز اپل سبب شده تا کبود تراشه فقط روی این دو کمپانی اثر نداشته باشد. آن‌ها محصولات خود را بدون تاخیر و پیش از دیگر کمپانی‌ها عرضه می‌کنند و تاکنون بابت عدم تامین نیاز به مشکل نخورده‌اند. سامسونگ علاوه بر خودکفایی همچون اپل قدرت بسیاری دارد و در صورتی که نیاز به تامین از خارج داشته باشد کمپانی‌های دیگر تمام تلاش خود برای تامین خواسته آن را می‌گذارند. بد نیست بدانید سامسونگ بزرگ‌ترین تراشه‌ساز دنیاست و نیاز خود را به آسانی تامین می‌کند.

گفته می‌شود این کمبود حتی تا ۲۰۲۳ نیز ادامه دارد. سامسونگ اعلام کرده که راهکاری احتمالی برای رفع این مشکل دارد که با عرضه گوشی‌های خانواده گلکسی اس ۲۲ می‌تواند درستی این ادعا را اثبات کند. ناگفته نماند این بحران تمام بخش‌های صنعت که به تراشه نیاز دارند را تحت تاثیر گذاشته است. برای مثال اکنون خودروسازان نیز با مشکل کمبود تراشه مواجه‌اند و به سبب این معضل تولیدشان کاهش قابل توجهی یافت.

نظر شما چیست؟ آیا قدرت این دو کمپانی و در اولویت قرار دادن آن‌ها نسبت به دیگران را عادلانه می‌دانید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

منبع : خرید vpn در iransafe.net

خرید فیلترشکن | خرید وی پی ان | خرید vpn | خرید speed vpn

خرید hivpn | خرید ۲۰speed | خرید cisco vpn |

خرید vpn آیفون | خرید vpn اندروید

پست مرتبط
samsung galaxy s24 series - چرا آپدیت ۷ ساله گوشی های سامسونگ بی‌فایده است؟
چرا آپدیت ۷ ساله گوشی های سامسونگ بی‌فایده است؟

سامسونگ در پشتیبانی نرم افزاری گوشی‌های سری گلکسی S24 خود، تغییر استراتژی داد. اما چرا آپدیت ۷ ساله گوشی های سامسونگ بی‌فایده است؟ سامسونگ با معرفی سری گلکسی S24، تعهد بزرگ پشتیبانی نرم‌افزاری به مدت ۷ سال را به خریدارانش داد. این پشتیبانی شامل به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل و امنیتی می‌شود. البته سامسونگ اولین شرکتی نیست که چنین […]

ادامه مطلب
s24 ultra real photo 3 - عکس های جدید گلکسی S24 اولترا در دنیای واقعی منتشر شد
عکس های جدید گلکسی S24 اولترا در دنیای واقعی منتشر شد

دو عکس جدید از گوشی گلکسی S24 اولترا سامسونگ در دنیای واقعی منتشر شده که اطلاعات خوبی در مورد طراحی قاب پشتی و نمایشگر آن را نشان می‌دهد. تنها ۳ روز تا رونمایی از گوشی‌های خانواده گلکسی S24 سامسونگ فاصله داریم. گوشی‌هایی که ۲۷ دی ماه در رویداد گلکسی آنپکد سامسونگ رسما معرفی می‌شوند. تا امروز اطلاعات […]

ادامه مطلب
iphone 15 pro max fire - استفاده از کابل USB-C اندرویدی، باعث آتش گرفتن آیفون ۱۵ پرو مکس شد
استفاده از کابل USB-C اندرویدی، باعث آتش گرفتن آیفون ۱۵ پرو مکس شد

اپل همیشه به کاربرانش هشدار می‌دهد که از لوازم جانبی تحت نظارت و دارای تأییدیه این شرکت استفاده کنند. علیرغم اینکه آن‌ها بارها و بارها از خطرات داغ شدن بیش از حد و آتش گرفتن گجت‌ها در صورت استفاده از لوازم جانبی غیراستاندارد گفته‌اند، ولی متأسفانه بسیاری از ما این هشدارها را جدی نمی‌گیریم. زیرا […]

ادامه مطلب