مصرف برق نجومی ChatGPT؛ زنگ خطری برای آینده!

مصرف برق ChatGPT چندین برابر استفاده میانگین یک خانه استاندارد است. این یعنی چت جی‌پی‌تی می‌تواند زنگ خطری برای آینده کره زمین باشد

ربات چت ChatGPT شرکت Open AI، با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی به سوالات مختلف کاربران پاسخ می‌دهد. طبق گزارشات منتشر شده این چت بات روزانه مصرف برق برابر با چندین برابر حد استاندارد دارد و اکثر کارشناسان چت GPT را زنگ خطری برای اکوسیستم زمین دانسته‌اند. در بخش خرید vpn سایت ایرانسیف به بررسی این گزارشات می‌پردازیم.

مصرف برق چندین برابر هوش مصنوعی ChatGPT

مصرف برق ChatGPT چندین برابر میانگین خانواده‌های آمریکایی است. در طی گزارشاتی که منتشر شده چت جی پی تی روزانه بیش از نیم میلیون کیلووات ساعت برق مصرف می کند. این در حالی است که هر خانواده آمریکایی روزانه فقط ۲۹ کیلووات ساعت مصرف برق دارد.

میزان مصرف برق چت جی پی تی

چت GPT روزانه برای حدودا ۲۰۰ میلیون پاسخ مصرف برقی برابر با مصرف ۱۷ هزار خانواده آمریکایی دارد. این مقدار مصرف برق برای یک هوش مصنوعی مولد، خیلی زیاد است و اگر این روال ادامه داشته باشد، حتی امکان لغو پروژه Open AI وجود دارد. چراکه با توسعه این چت بات قطعا مصرف برق نیز افزایش خواهد یافت و با در نظر گرفتن عواقب زیست محیطی، این چت بات اصلا عملکرد بهینه‌ای ندارد.

chatgpt energy usage - مصرف برق نجومی ChatGPT؛ زنگ خطری برای آینده!

مصرف برق سایر چت بات‌های هوش مصنوعی

این اعداد و ارقام برای سایر چت‌بات‌های موجود نیز صادق است. طی تحقیقی که انجام شده بود، اگر گوگل هوش مصنوعی را به‌طور کامل با موتور جستجو خود ادغام کند، سالانه حدود ۲۹ میلیارد کیلووات ساعت میزان مصرف برق این بخش گوگل خواهد بود. نکته جالب در این است که کشورهایی مانند کنیا، گواتمالا و کرواسی در یک سال مصرف برقی کمتر از مقدار تخمینی برای هوش مصنوعی گوگل دارند.

کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی امروزی، بسیار انرژی‌بر است و هر سروری مصرف برقی برابر با مصرف ۲ خانواده انگلیسی دارد.

در مقاله‌ای که اخیرا منتشر شده تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۷ تمامی بخش‌های هوش مصنوعی مصرف برق سالانه‌ای برابر با بین ۸۵ تا ۱۳۴ تراوات ساعت خواهند داشت. به عبارتی نصف برق مصرفی در سال ۲۰۲۷، به بخش‌های هوش مصنوعی تعلق دارد که عدد بسیار قابل توجهی است.

سخن پایانی

با توجه به موارد گفته شده، کارشناسان و رهبران فناوری دنیا باید به فکر راهکاری باشند. این راهکار یا می‌تواند بهینه کردن عمکلرد بخش‌های هوش مصنوعی شرکت‌ها باشد و یا باید به دنبال منابع بی‌نهایت انرژی باشند تا بتوانند این سیستم‌ها را سر پا نگهدارند. بنابراین شاید در یک پرسش و پاسخ ساده شما با CHATGPT، برابر با مصرف برق یک ماه خانه‌تان انرژی صرف شده باشد. همان‌طور که گفته می‌شود با پرسیدن هر ۵ سوال از چت GPT، یک لیوان آب مصرف می‌شود.

منبع : خرید vpn در iransafe.net

برای خرید ویتوری به این لینک مراجعه کنید

پست مرتبط